
Choreoterapia i taniec terapeutyczny - kurs 80 godzin

Organizatorem kursu instruktorskiego jest
Szkoła Arteterapii Jolanty Łysakowskiej Fabryka Kreatywności w Chorzowie
Kurs instruktorski prowadzony jest w formie warsztatowej, w małych grupach, trwa 80 godzin, podzielony jest na 3 zjazdy weekendowe na sali, pracę własną pomiędzy zjazdami, spotkanie na platformie i kończy się egzaminem praktycznym.
Podczas każdego zjazdu uczestnicy kursu otrzymują fachową wiedzę oraz uczestniczą w ćwiczeniach z zakresu choreoterapii i tańca
terapeutycznego, przygotowujących do pracy z różnymi grupami odbiorców (dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy, osoby z niepełnosprawnościami, osoby wykluczone, zagrożone wykluczeniem, osoby chore, osoby w trudnym okresie życia).
Kurs przygotowuje do pracy w charakterze
instruktora choreoterapii i tańca terapeutycznego.
Zjazd I
„Taniec jako forma zabawy oraz identyfikacji podstawowych emocji"
Program:
1. Teoretyczne podstawy choreoterapii
2. Ćwiczenia integrujące grupę
3. Rozgrzewka, praca z emocjami
4. Zabawy z rekwizytami
5. Taniec jako zabawa i edukacja
6. Tańce integracyjne
Celem I zjazdu kursu jest wprowadzenie podstaw teoretycznych i stworzenie pola do wymiany dotychczasowych doświadczeń w pracy z ruchem i tańcem w swoich środowiskach.
Zaproponowane ćwiczenia mają charakter integracyjny i zabawowy, dlatego z powodzeniem mogą być zastosowane w różnych grupach wiekowych. Potencjał rozwojowy w trakcie zabawy oraz wykorzystanie rekwizytów wykonanych także przez samych uczestników, wzmacnia poczucie spójności w grupie oraz inspiruje do kreatywnych działań.
I etap kursu jest zatem kluczowy w procesie budowania grupy, integrowania jej i wprowadzenia elementu zabawy, który w choreoterapii jest jednym z podstawowych czynników leczących i rozwojowych.
Wprowadzenie formuły przetwarzania zaproponowanych ćwiczeń dla grupy osób z którymi uczestnicy już pracują lub zamierzają pracować, jest dużym krokiem w kierunku samodzielnego tworzenia scenariuszy, nieszablonowego myślenia i umiejętności dostosowywania aktywności do swoich podopiecznych.
Zjazd II
„Taniec jako forma autoekspresji, narzędzie poszerzające świadomość i kontakt z ciałem oraz wsparcie zdrowia psychicznego”
Program:
1. Cele choreoterapii i tańca terapeutycznego oraz czynniki leczące i rozwojowe
2. Świadomość ciała oraz zmysłów
3. Praca z oddechem
4. Emocje i ruch
5. Action painting - ruch pełen kolorów
6. Masaż i relaksacja (automasaż, masaż w parach, masaż w kręgu)
Celem II zjazdu kursu jest stworzenie przestrzeni do kontaktu ze sobą i własnym ciałem oraz poznanie elementów tańca i ruchu, które stanowią czynniki leczące w psychoterapii tańcem i ruchem, a w terapii tańcem (choreoterapii) mogą być wykorzystane jako motywy przewodnie kolejnych sesji prowadzonych przez uczestników w ich grupach odbiorców.
Ponadto uczestnicy kursu otrzymują propozycje ćwiczeń skupiające uwagę na poszerzaniu świadomości ciała, jego granic, możliwości i potrzeb. Włączenie w pracę z ruchem i tańcem elementów wiedzy o emocjach, pozwala wykorzystywać medium ruchu jako narzędzia autoekspresji, ułatwiającego między innymi redukcję napięć.
Oddech i puls jako naturalne rytmy towarzyszące człowiekowi od chwili narodzin, również mogą zadziałać wspierająco poprzez wykorzystanie w etiudach ruchowych. Połączenie ekspresyjnego malowania z muzyką zbliża uczestników do bycia w ruchu, co jest szczególnie wskazane w grupach posiadających pewien opór wobec tańca.
Domknięciem tego etapu jest poznanie prostych narzędzi masażu i relaksacji, możliwych do zastosowania w różnych grupach wiekowych.
Zjazd III
„Ruch i taniec jako forma komunikacji i narzędzie w budowaniu relacji interpersonalnych”
Program:
1. Ja, Ty, My - taniec relacji
2. Praca z tematem (taniec, elementy dramy)
3. Interpretacje muzyczno-ruchowe
4. Wykorzystanie sztuk wizualnych w choreoterapii
5. Metafora i rekwizyt w tańcu terapeutycznym
6. Elementy analizy ruchu wg Rudolfa Labana
Celem III zjazdu kursu jest praca nad komunikacją w ruchu. Kompetencja do przekazywania informacji w postaci ruchu jest doskonale znana małym dzieciom, które w naturalny sposób reagują całym ciałem na impulsy przychodzące z zewnątrz i wewnątrz.
Reakcje somatyczne bywają powtarzalne, a przez to czytelne. W ten sposób powstają pewne wzorce ruchowe, które z upływem czasu ustępują miejsca komunikatom werbalnym.
Wykorzystanie ruchu i ekspresji ciała w relacji z drugą osobą jest możliwe jednak dopiero wtedy, gdy osoba nawiązująca kontakt z drugim człowiekiem sama jest świadoma swojego ciała i swoich zasobów ruchu.
Wykorzystanie podczas tego etapu pracy z metaforą, rekwizytami i elementami ekspresji teatralnej, pozwala uczestnikom poszerzyć spektrum możliwości w budowaniu zasobów narzędzi do pracy w swoich grupach. Metafory i rekwizyty znajdą największe zastosowanie w pracy z dziećmi, a także w pracy z osobami ze szczególnymi potrzebami, mającymi wciąż ograniczony język ruchu i potrzebującymi dodatkowego wsparcia w autoekspresji.
Wprowadzenie elementów analizy ruchu według Rudolfa Labana umożliwi uczestnikom pracę z tzw. komponentami ruchu, które wzmacniają przekazywaną w ruchu historię i pozwalają badać możliwości ciała i przestrzeni, w której wszyscy się poruszamy.
Dla kogo?
Na kurs zapraszamy nauczycieli, wychowawców, terapeutów, psychologów, pedagogów, trenerów, instruktorów, animatorów, pracowników ośrodków kultury, ośrodków pomocy społecznej lub socjalnej, fizjoterapeutów, resocjalizatorów, studentów, tancerzy, osoby pracujące z grupami i chcące wzbogacić swój warsztat pracy, uzupełnić wiedzę oraz umiejętności, osoby zainteresowane własnym rozwojem.
Czas trwania kursu: 80 godzin
Organizacja kursu: zajęcia odbywają się zazwyczaj:
3 zjazdy 2-dniowe - sobota i niedziela w godzinach 09-17
lub codziennie przez 6 dni (praca na sali)
oraz praca własna pomiędzy zjazdami i spotkanie na platformie.
Kurs kończy się egzaminem praktycznym.
Otrzymasz: ogromną dawkę pozytywnej energii,
fachową wiedzę,
doskonałe kompetencje,
profesjonalne narzędzia do pracy,
oraz zaświadczenie ukończenia kursu instruktorskiego,
czekają na Ciebie również serwis kawowy, propozycje muzyczne oraz skrypt.
Cena kursu: 3600 zł za osobę
W celu rezerwacji miejsca należy wpłacić zadatek w wysokości 600 zł,
w sprawie płatności i numeru konta prosimy o kontakt z Fabryką Kreatywności.
Ilość miejsc ograniczona - małe grupy.
Decyduje kolejność zgłoszeń oraz wpłata zadatku.
===================================
Chorzów
Edycja weekendowa
3 zjazdy 2-dniowe - sobota i niedziela w godz. 09-17
08-09. 03. 2025
15-16. 03. 2025
05-06. 04. 2025
===================================
Chorzów
Edycja wakacyjna
zajęcia odbywają się przez 6 kolejnych dni
w godzinach 09-17
19.08.2025 - 24.08.2025
===================================
Warszawa
Edycja weekendowa
3 zjazdy 2-dniowe - sobota i niedziela w godz. 09-17
29-30. 03. 2025
12-13. 04. 2025
26-27. 04. 2025
===================================
Głogów
Edycja weekendowa
3 zjazdy 2-dniowe - sobota i niedziela w godz. 09-17
07-08. 06. 2025
14-15. 06. 2025
21-22. 06. 2025
===================================
Łódź
Edycja weekendowa
3 zjazdy 2-dniowe - sobota i niedziela w godz. 09-17
07-08. 06. 2025
14-15. 06. 2025
21-22. 06. 2025
===================================


KONFERENCJA ARTETERAPIA w GłogowieSTUDIA PODYPLOMOWEArteterapia - studia podyplomoweCoaching w zdrowiu i terapii - studia podyplomoweKURSY SZKOLENIA WARSZTATY PLENERY WCZASYArteterapia - kurs 160 godzinUmiejętności trenerskie i coachingowe dla terapeutówPlener malarski - wakacje inne niż zwykleVedic Art - warsztaty malarskiePlener ARTeTerapeutyczny z Wiesławem Karolakiem Rysunek i malarstwo - warsztaty wakacyjneSylwoterapia i terapia lasem - kurs i warsztaty wakacyjneIkonopisanie - wczasy i kursWczasy z arteterapiąMakrama wakacyjnie - kurs 40 godzArteterapia w pracy z młodzieżą i dorosłymi - kurs 40 godzinChoreoterapia i taniec terapeutyczny - kurs 80 godzinTeatr w edukacji, proilaktyce i terapii - kurs 40 godzinMuzyka z elementami muzykoterapii - szkolenie 20 godzinProgram 60+Akademia Menedżera - kurs 100 godzinAkademia Trenera - kurs 100 godzinAkademia Coacha - kurs 100 godzin---SZKOLENIA BIZNESOWEMODUŁ I - Budowanie relacji z klientem i pracownikamiMODUŁ II - Tajemnice skutecznej sprzedażyMODUŁ III - Rozwój zawodowy pracownikówMODUŁ IV - Rozwój firmy, urzędu, organizacjiMODUŁ V - Nie tylko dla liderówMODUŁ VI - Zanim zostaniesz pracownikiemSZKOLENIA PEDAGOGICZNEMODUŁ I - Dziecko zdolne w placówce edukacyjnej MODUŁ II - Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiMODUŁ III - Doskonalenie warsztatu pracyMODUŁ IV - Rozwój zawodowyMODUŁ V - Budowanie relacji z rodzicami i uczniamiMODUŁ VI - Rozwój osobistyKONFERANSJERDLA DZIECI: urodziny, festyny, opieka
